Mýty a fakta ohledně cvičení a hubnutí

 

Jako každý obor lidské činnosti i cvičení a snaha zhubnout má mnohé zažité nesmysly. Tedy mýty, díky kterým se mnohým nedaří dosáhnout svých cílů, protože jim věří. Jak je to tedy doopravdy?

 

Žena cvičící v posilovně, bude vypadat jako muž...

Ideální trénink nejen pro muže, ale i pro ženy, je klasický trénink v posilovně, protože pomáhá:

1. chránit vaše stávající svalstvo = udržuje metabolismus
2. budovat nové svalstvo či udržet to stávající = vyšší metabolismus = více spotřebovávané energie denně
3. zpevnit a tvarovat postavu = ladnější vzhled postavy

Ženy se rozhodně nemusí bát toho, že by po cvičení s váhami vypadaly jako muž. Nemají k tomu genetické dispozice! Ženy cvičením v posilovně dosáhnou „jen“ toho, že budou mít pevnou a vytvarovanou postavu. A to je přece žádoucí!

Samozřejmě ideálním řešením je zaplatit si na aspoň několik tréninků trenéra, který vám pomůže s naučením správné techniky cvičení a se sestavením tréninkového plánu.

Takže, příště až vás bude někdo odrazovat od cvičení v posilovně, že budete vypadat jako muž. Nenechte si do toho mluvit a jděte za svým cílem, za lepší postavou.

Proč tedy některé kulturistky vypadají až tak svalnatě?

Protože cvičí dlouhá léta speciální tvrdé tréninkové metody zaměřené na budování velké svalové hmoty a síly. Navíc k tomu mají specializovanou stravu, a používají speciální přípravky - někdy i zakázané dopingové látky pro podporu mužských hormonů v těle apod. Aby ženy vybudovaly takovou hmotu, musí toho mnoho podstoupit, jsou v tom léta dřiny, za tvrdého režimu.

Pro běžnou sportující ženu je tedy nedosažitelné, aby vypadala takto svalnatě.

 


Cvičením konkrétní partie (např. bříška) se tam zbavím tuku...

Naše tělo spaluje tuky plošně z celého těla, a ono samo si určuje odkud právě bere. Cíleným cvičením dané partie nelze tento proces cíleně ovlivnit!

Nemá tedy smysl se zaměřovat jen na dané problémové partie, musíte své tělo brát jako celek, a tak jej i procvičovat. Jde o celkovou přeměnu vašeho těla.

Proč tedy nemám cíleně cvičit jen problémové partie, když mě trápí?

Protože je potřeba procvičovat celé tělo rovnoměrně, aby byl rovnoměrný svalový rozvoj, a naše postava vypadala vyváženě a zdravě. V opačném případě, nerovnoměrné cvičení může vést ke svalové disbalanci, a může být pak i škodlivé pro vaše klouby.

 


Když nebudu skoro jíst (tzv. držet tvrdou dietu), tak zhubnu...

Naše tělo potřebuje živiny, pro normální zdravé fungování, a proto odepírat mu jídlo, tuto základní potřebu, je naprosto nevhodné a zdraví škodlivé!!!

Možná zhubnete (proto sporný mýtus), ale za jakou cenu, a v jaké kvalitě? Především za cenu zdraví. Ženy takto uvažující často končí jako vyzáblé anorektičky, s minimem kosterních svalů, které mají od té sexy ženy, kterou chtěli vždycky být na míle daleko.

Navíc je tu velké riziko Jo-Jo efektu, což je následné ještě větší ztloustnutí. Protože když příjde člověk nevhodnou stravou o kosterní svaly, zpomalí se mu metabolismus natolik, že jakékoliv větší jídlo bude mít za efekt ukládání tuků. A právě toto riziko vede ženy do pasti, kdy začnou jídlo ještě více hlídat a časem mohou dospět až k závažným poruchám příjmu potravy - k anorexii.

Co mám tedy dělat, abych zhubla?

1. Jíst normálně, úměrně vaší výšce a váze.
Hlavně mít dostatek kvalitních potravin, a především dostatek bílkovin ve stravě. Bílkoviny vám ochrání kosterní svalstvo. Pokud si přejete hubnout, stačí nastavit kalorický příjem o 5-10% níže, než je denní potřeba energie vašeho těla.

2. Pravidelně sportovat - ideálně posilovací trénink.
Pravidelný pohyb zajistí, že zrychlíte vašemu tělu metabolismus, a zároveň budete stimulovat svaly, aby se hezky tvarovaly a byly výkonnější.

3. Aerobní aktivity - určitě ano, ale s mírou.
Pravidelné běhání určitě prospěje vašemu oběhovému systému, a budete mít skvělou kondici, ale z hlediska učinného hubnutí není nutné přehánět. Nadměrná aerobní aktivita může totiž způsobit kromě úbytku tuků také úbytek svalů a tedy snížení metabolismu těla, což jde proti vaší snaze zhubnout.

 


Pokud přestanu cvičit, svaly se přemění v tuk...

Svaly se nemohou přeměnit v tuk, tělo neumí čarovat. Ale proč tedy někteří bývalí sportovci jsou tak "nakynutí"?

Klíčový problém je v jejich stravě, kdy byli jako sportovci zvyklí hodně jíst, aby mohli podávat velký sportovní výkon. Ale jakmile "sekli" se sportem, tak si mnozí neuvědomili, že tomu musí uspůsobit i své stravovací návyky. Jako sportovci spalovali mnoho kalorií, už jen tím, že jejich tělo bylo svalnatější a mělo tak vyšší metabolismus. Když někdo ukončí sportovní kariéru, tak tím příjde časem i o část svalové hmoty (tělo má tendenci neživit to, co nutně nevyužívá), a díky tomu se zpomalí metabolismus. Pokud do toho jí sportovec původním způsobem, tak dojde jednoduchou rovnicí k nadbytku energie, která se bude ukládat ve formě tuků.

Výsledkem ukončení sportovní kariéry je:
1. zmenšující se svalová hmota = nižší metabolismus = větší riziko ukládání tuků
2. při původním "sportovním" režimu stravování = nadbytek příjimané energie = větší riziko ukládání tuků

Je to stejný proces jako u lidí s nadváhou, kteří mají minimální svalovou hmotu (tedy nízký metabolismus), a k tomu nadměrně jí špatné vysokoenergetické potraviny, i když jejich tělo takovou dávku energie nepotřebuje. Paradoxem je, že ve skutečnosti jsou podvýživení. Jí sice mnoho, to ano, ale potraviny, které nejsou výživově hodnotné (mají pouze energii - tzv. prázdné kalorie).

Co tedy udělat po skončení aktivního sportování (např. ze zdravotních důvodů)?

Nejlepší volbou je sportovat dále, i když nejsou už soutěžní ambice, a o něco méně jíst. Ale pokud jsou nové okolnosti jako zdravotní potíže, tak se to musí vše upravit.
Uspůsobte život novému, méně sportovnímu režimu, a postavu si tak udržíte v přiměřené formě. Jednoduše jezte o něco méně, tak aby to pokrývalo vaší denní spotřebu energie. Choďte na procházky, plavat, na kolo, pokud to vaše zdraví dovolí. Nemusíte se pak bát, že okamžitě "nakynete" do nehezkých rozměrů.

 

 

Pokud si přejete cvičit (v Praze), ale nevíte jak začít a na co dbát, kontaktujte mě:
+420 773 991 633, fitden@seznam.cz
Ráda se Vám budu věnovat!